AFC Ajax wiki
Advertisement

Wim Anderiesen sr.jpg

Willem Gerardus (Wim) Anderiesen, ook wel aangeduid als Wim Anderiesen sr., (Amsterdam, 27 november 1903, 18 juli 1944) was een Nederlands voetballer.

Samen met zijn broer Henk en Henk Twelker kwam hij in 1925 naar Ajax. Zijn eerste wedstrijd voor Ajax speelde hij op 4 oktober 1925 tegen Feyenoord. Zijn laatste wedstrijd speelde hij op 26 mei 1940 tegen HFC Haarlem.

Anderiesen was een technisch  minder begaafde speler die bekend stond als een speler met een geweldige mentaliteit, een mooie trap en gevoel voor tactiek.. Vijftien jaar lang werd hij gezien als de motor van het elftal. Hij speelde 46 wedstrijden in Oranje in een interlandloopbaan van dertien jaar jaar; voor die tijd een record. Pas in 1979 was het Ruud Krol die dat record evenaarde en verbeterde. Zijn 1e interland speelde hij op 13 juni 1926 tegen Denemarken. Zijn laatste interland op 7 mei 1939.

In het dagelijks leven was Wim Anderiesen politieagent. Hij heeft ook korte tijd in het politie-elftal gespeeld. Vaak moest hij als speler van Ajax wedstrijden laten schieten omdat hij dienst had op zondag, soms zelfs in het voetbalstadion!

In de oorlog kwam hij in 1944 te overlijden aan een longontsteking.

Op 16 mei 1957 opende de gemeente Amsterdam een hofje in de wijk Geuzenveld dat ter nagedachtenis naar hem werd genoemd: het Anderiesenhof. Tot op heden is dat de enige straat in Amsterdam die naar een Ajacied is genoemd.

Zijn zoon Wim Anderiesen jr. speelde tussen 1951 en 1961 ook als voetballer voor Ajax.

Spelers carrière[]

Wim Anderiesen
Persoonlijke informatie
Volledige naam Willem Gerardus Anderiesen
Geboortedatum 17 november

1903

Geboorteplaats AmsterdamNederland
Overlijdensdatum 18 juli

1944

Senioren
Seizoen Club w (g)
1925-1940 Ajax 309 (20)
Interlands
1936-1939 [1]

Nederland

46 (0)
Portaal  [2]   Voetbal

Hier moet nog informatie worden toegevoegd

Familie[]

Statistieken[]

309 competitiewedstrijden, waarin hij 20 maal scoorde

Zie ook[]

Advertisement