Maarten Fontein (Leiden, 23 februari 1952) was van 2005 tot 2008 Algemeen Directeur van Ajax. Na het rapport van de Commissie Coronel werd besloten om Fontein te ontslaan.

Algemeen Directeur[bewerken | brontekst bewerken]

Op 28 augustus 2005 tekende Maarten Fontein een contract als Algemeen Directeur bij Ajax, dat per 1 november 2005 inging. [1] Hiermee volgde hij Arie van Eijden op. In 2007 werd de Commissie Coronel gevormd, dat in 2008 met een rapport kwam. Uit het rapport werd besloten om Fontein, op 2 maart 2008, te schorsen en een procedure tot ontslag in gang te zetten. [2] De schorsing werd echter op 5 maart alweer opgeheven. Fontein en Ajax bereikte namelijk een overeenstemming om het contract van Fontein per 1 april te beëindigen. Tot die tijd was Fontein beschikbaar om, alleen op verzoek van de Raad van Commissarissen, werkzaamheden voor de club te verrichten. [3] Maarten Fontein werd opgevolgd door Henri van der Aat.

Fluwelen Revolutie[bewerken | brontekst bewerken]

Tijdens de Fluwelen Revolutie (2010-2012) werd de naam van Fontein genoemd. Zo werd er gespeculeerd op 31 mei dat Johan Cruijff Fontein in de nieuwe Raad van Commissarissen wilde hebben. [4] Uiteindelijk ging dit niet door. In oktober 2011 werd bekend dat Fontein samen met onder andere Tscheu La Ling in de nieuwe bestuursraad ging zitten. [5]

Footnotes[bewerken | brontekst bewerken]